Hyresgäst hos oss

bild1

Som hyresgäst hos oss vill vi självklart att du trivs och får den service du önskar. Är det något som uppstår har vi egna elektriker, rörmokare och fastighetsskötare som hjälper dig. Vi har även ett trädgårdsgäng som ser till att det ser fint ut i omgivningarna runt fastigheterna. 

För att alla ska trivas så bra som möjligt finns några regler som alla våra hyresgäster ska följa. De går att läsa här nedan i alfabetisk ordning. 

Andrahandsuthyrning

purchase-3347053_1920

Hyr du en lokal av oss är andrahandsuthyrning tillåtet, under förutsättning att vi gett vårt godkännande. Kontakta oss för att kontrollera vad som gäller för just dig. Har vi som hyresvärd inte gett vårt godkännande och en lokal ändå hyrs ut i andra hand riskerar du som hyresgäst att bli uppsagd enligt hyreslagen.

Hyr du en lägenhet av oss är det i fåtal fall som en andrahandsuthyrning godkänns. Kontakta oss för att kontrollera vad som gäller för just dig. Observera att du måste ha hyresvärdens samtycke för att hyra ut din lägenhet i andra hand. Har vi som hyresvärd inte gett vårt godkännande och en lägenhet ändå hyrs ut i andra hand riskerar du som hyresgäst att bli uppsagd enligt hyreslagen.

Autogiro

dandelion-463928_1920

Är du hyresgäst hos oss är det i de flesta fall möjligt med autogiro. Kontakta oss för att höra vad som gäller för just dig.

Balkong och uteplats

artur-aleksanian-204103-unsplash

Många av våra lägenheter har balkong och vissa har uteplats, vilket uppskattas av våra hyresgäster. För att alla ska trivas är det inte tillåtet att röka på din balkong, skaka mattor eller mata fåglar. Vill du grilla, använd elgrill.

Uppsägning/avflyttning

erda-estremera-581452-unsplash

På ditt kontrakt ser du vad du har för uppsägningstid. Vid avflyttning från en lägenhet eller lokal ska denna besiktigas. Hör av dig till oss för en tidsbokning.

Till denna besiktning är det viktigt att du flyttstädat ordentligt. Glöm inte att dra ut kyl, frys och spis för att dammsuga bakom och under.

I en lägenhet får du sätta upp tavlor och hyllor på väggarna. Tänk på att göra så små hål som möjligt. Är det fula märken vid avflyttning, kan du bli ersättningsskyldig för det arbete vi som fastighetsägare måste lägga ner för att rätta till innan nästa hyresgäst flyttar in.

Tänk på att du som hyresgäst är skyldig enligt hyreslagen att visa din lägenhet för bostadssökande under din uppsägningstid.

Cykel och barnvagn

sign-741813_1920

Förvara din cykel på anvisad plats. På grund av brandsäkerhet är det förbjudet att förvara cyklar och barnvagnar i trapphus.

Felanmälan

water-tap-1933195_1920

Felanmälan görs via vår hemsida under fliken ”Felanmälan”. För att göra felanmälan behöver du information om din lägenhet som du finner på din hyresavi.

Vid akuta fel som uppstår efter ordinarie arbetstider och som inte kan vänta till nästföljande dag, ska du ringa journumret: 0510 – 42 50 01.

Husdjur

bild2

Hyr du lägenhet hos Fyrkanten är det tillåtet med husdjur. Skulle ditt djur orsaka skador i lägenheten blir du som lägenhetsinnehavare ersättningsskyldig för detta. Det kan då exempelvis gälla revor på väggar och golv.

Tänk på var du rastar din hund, plocka upp efter hunden, se efter din katt och använd koppel. Var noga med att dina djur inte kan ta sig in till grannar.

Hemförsäkring

money-2724235_1920

Som boende hos Fyrkanten rekommenderar vi dig att ha en hemförsäkring. Självklart försäkrar vi våra fastigheter, men ditt eget boende måste du själv försäkra.

En hemförsäkring är även viktig att ha om något skulle hända i fastigheten som du är vållande till. I det fallet blir du ersättningsskyldig och det handlar då oftast om stora summor.

Hyra, hyresavi samt Kronofogden

ian-dooley-407846-unsplash

Dina hyresavier skickas ut av oss kvartalsvis. Även om du har månadshyra kommer alla hyresavierna samlade kvartalsvis. Hyran betalas i förskott, vilket innebär att den ska vara betald senast sista vardagen i månaden innan. Exempelvis ska hyran för september månad vara inbetald senast sista vardagen i augusti månad.

Ibland kan olika omständigheter uppstå som gör att man har svårt att betala in sin hyra. Det bästa i en sådan situation är alltid att kontakta oss, så ser vi tillsammans vad vi kan göra.

Skulle vi stå utan hyresinbetalningar hamnar dessa slutligen hos Kronofogden.

Jour

jonathan-ford-1140026-unsplash

Skulle du få ett akut problem efter ordinarie arbetstider kan du nå oss på vårt journummer. Ett akut problem är något som inte kan vänta till nästföljande dag, så som att man fått vattenläcka, elavbrott, att frysen eller hissen har stannat.

Fyrkantens Jourtelefon: 0510 – 42 50 00

Utelåst?

rawpixel-1053187-unsplash

Skulle du bli utelåst av någon anledning, kontaktar du kontoret under ordinarie arbetstider. Mellan 16.00 – 07.00 ringer du istället vår jourtelefon på nummer 0510 – 42 50 00. Du måste kunna legitimera dig, så vi kan ser att det är just du som bor i lägenheten, eller hyr lokalen, för att vi ska släppa in dig.

Kostnaden för låsöppning är 1 000 kr efter ordinarie arbetstider.

Skulle du tappa bort en nyckel blir du ersättningsskyldig för de kostnader som detta innebär för oss som fastighetsägare.

Parabol

raisting-1010862_1920

Det är inte tillåtet att sätta upp parabol på någon av våra fastigheter.

Skadedjur

animal-1238228_1920

Vid misstanke om att du fått skadedjur i din lokal eller lägenhet är du skyldig att kontakta oss omedelbart. Vi gör sedan en anmälan till det skadedjursbolag som vi använder oss av.

Om det är du som hyresgäst som uppenbarligen fått in skadedjur i lägenheten eller lokalen kan du bli ersättningsskyldig.

Störningar

vidar-nordli-mathisen-597526-unsplash

Bor man i lägenhet har man vanligtvis flera grannar omkring sig. Det är därför viktigt att visa hänsyn. Innan du kontaktar oss är det bästa att du själv pratar med din granne. I många fall kan det handla om något som ni enkelt kan lösa tillsammans.

Studsmattor, pooler och annat för trädgården

festival-2456145_1920

Då vi som fastighetsägare har ansvar för sådant som ställs ut på vår mark kan vi tyvärr inte tillåta studsmattor, pooler eller liknande.

Tvättstugor – bokning och skötsel

laundry-963150_1920

Då många lägenheter saknar egen tvättmaskin är de gemensamma tvättstugorna något som används. Det är därför viktigt att man visar hänsyn, håller sig till sin bokade tid och håller rent efter sig.

Tänk på att ta hand om maskinerna. Tvättar du arbetskläder måste du tömma fickor på skruvar odyl som kan förstöra maskinerna och nästföljande persons tvätt. Du kan inte heller tvätta arbetsskor med stålhätta i maskinerna eller annat liknande.

Fyrkantens Förvaltning AB
Fabriksgatan 4, 531 30 Lidköping
Tel vxl: 0510-42 50 00